Nordiskt centrum för kulturarvspedagogik

En mötesplats för lärande genom konst och kulturarv

Här diskuterar vi lyckade och misslyckade satsningar på fornbyar. Jag och Bettan Edberg ska utreda Gene Fornbys framtid och tycker att det vore bra om så många som möjligt delade med sig av sina åsikter och erfarenheter. Här finns mer att läsa om Gene fornby.

Den här filmen togs i augusti när vi diskuterade olika åtgärder, framförallt rörande underhållet.

Share

Reply to This

Replies to This Discussion

Varför så få experimentella arkeologer? Gene fornby är en av få fornbyar som har byggts med hjälp och på grund av aktuell forskning. Forskningen har varit tvärvetenskaplig och processuel i högsta grad. Idag skulle nog frågeställningarna varit annorlunda. Forntida teknik står inte högt på agendan, och har egentligen inte gjort det förr heller. Arkeologiska institutionen i Lund har däremot satsat på ämnet och kanske vänder trenden. Men forskningen om hus i järnåldern har öppnat för andra frågor, av mer ideologisk karaktär. Lena Edblom, vars avhandling handlar om husrekonstruktionerna på Gene, pekar på det märkliga i att långhus överges när kristendomen införs. Man särar på djur och människor, och eldstaden flyttas från centrum till ett hörn. Varför? Har långhuset varit ett sakralt rum och centralhärden ett "altare" i förkristen tro? Lena vill studera eldens betydelse i religionen och studera fenomenet med långa utblickar.

Reply to This

Hallå

Precis tillbaka från en semester fylld av upplevelser. Jag har varit runt på events, marknader och fornbyar hela sommaren. Började med att vara i Danmark, tog sedan vägen genom skåne till västergötland för att avsluta med Åland. Här kommer några av mina tankar.

1. Sponsorer. Alla ställen jag har besökt har haft tjogtals med sponsorer. Foteviken hade runt 600 sponsorer. Vissa byar/events har skyltar med sponsorer vid entrén och vissa byar/events har anslag vid respektive hus, båt, djur etc.
Jag tror att även Gene fornby skulle behöva sponsorer för att kunna utvecklas. Ö-viks området har stora företag som borde kunna sponsra med en slant. Låt företag köpa sponsorplatser, vara fodervärdar åt djur eller adoptera ett hus eller en båt.

2. Events. Varje ställe jag har besökt har haft något årligen återkommande större event. Detta är något av en kassako och det som gör stället känt. Gene har fördelen att inte tävla om publiken med andra historiska events i Norrland, här är de nämligen få, samt att Gene är unik med att vara järnålder. Söderut haglar det av historiska events speciellt medeltida, vilket leder till att det bara är de stora eventen som överlever en längre tid. Fotevikens årliga marknad drog 10000 besökare i år. Jag tror att Gene med sitt unika läge i Norrland, samt sin unika järnåldersmiljö lätt skulle kunna skapa sig ett nationellt och internationellt kännt namn med årligt återkommande event.

3 Levande by. Släpp in föreningar och hantverkare i byn sommartid. Låt dem använda smedjan, sitta och väva, laga mat, färga garn etc, bara de har historiska kläder på sig. Allt som händer väcker intresse och drar besökare.

4 Båt. Gene behöver en järnåldersbåt. Dagliga turer mot en slant, låt hyra ut den då och då. Den kommer strax betalat tillbaka sig och efter det blir den en inkomst källa.

Något som är intressant är att Gene är känt både nationellt och internationellt. Förra året när vi ordnade trehövdingating på Gene var det inga problem att få upp en hantverksgrupp från Polen. Det var bara att nämna att vi skulle vara på Gene så ville de komma.

Reply to This

1. Sponsorer. Alla ställen jag har besökt har haft tjogtals med sponsorer...
Jag var också imponerad av Fotevikens sponsorsystem. Vi fick klart för oss vid ett besök att de flesta sponsorer bidrog med material till byggen m.m. Det var däremot svårt att få pengar till verksamhet.

2. Events. Varje ställe jag har besökt har haft något årligen återkommande större event...
Det här tycker jag vi ska prova på. Vi hade ett möte med Martin Wallmark, Ångermannaorden, om detta. Han trodde benhårt att det skulle gå att få många deltagare till events. Man kanske kan ha flera events per år? Det återstår att se om järnåldersevent kan locka så många, och om Gene kan kännas exotiskt för att det ligger så långt norrut. Midsommar och midvinter bör ju locka intenationellt med tanke på ljuset respektive mörkret.

3 Levande by. Släpp in föreningar och hantverkare i byn sommartid...
Även här var vi imponerade av Fotevikens modell, där husen "arrenderades" av intresserade. Det skapade väldigt trovärdiga miljöer. Kanske kan de olika rummen i långhuset i Gene "utarrenderas" till flera föreningar som får ansvara för rekvisita, underhåll m.m? Hur det ekonomiskt skulle se ut vet jag inte, men byggnadsmaterial bör ju stiftelsen i alla fall bekosta.

4 Båt. Gene behöver en järnåldersbåt....
Jo...håller med. Det finns en liten båt, men den är för ranglig för att man ska våga släppa ut ovana på sjön. Om man breddar temat i Gene, och inkluderar 1400-tal, så finns ju Styra från fogdefästet Styresholm. Det är en utmärkt båt för turer ut i Höga kusten, men det är upp till Styrsholmsföreningen att ta ställning till.

Reply to This

Jag tycker att det bör satsat på ett event redan nästa år, fast då måste arbetet inför det börja redan nu.
Midsommar tror jag är en bättre tid än midvinter.
Jag tror även att det bör satsas på ett större event än flera små. Arrangeras flera små, konkurrerar Gene med sig själv, eftersom publiksunderlaget inte är så stort här i norr. Bättre att satsa på ett stort event och låta det växa under åren.

Reply to This

Tankar om event på Gene har diskuterats på andra forum tidigare.

Här är några intressanta trådar att läsa.

http://histvarld.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=6118

http://histvarld.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=6234

Kolla av med Adrian ifall han tänker köra ett event till sommaren på Gene.
Hursomhelst, skall ett event till, bör det börja arbetas med det nu. Sommarens kalender fylls fort, och vill vi ha hit intressanta reenactmentgrupper bör datum utlysas så fort det går.

Den här tråden är om marknadet i stort, vilken kan vara av intresse.

http://histvarld.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=6857

Jag skall tillägga att jag har frågat runt bland knallar om Gene. Tyvärr har Gene inte superbra rykte. Marknaderna där har varit för korta, resorna för långa och tiden fel, till exempel vintermarknaden.
Skall Gene få knallar att komma bör eventet vara minst 3 dagar, annars får knallarna inte sålt mycket nog för att det skall vara värt att komma.

Reply to This

Tackar för värdefulla synpunkter! Jag ska framföra detta när styrelsen har möte nästa vecka. Det låter rimligt, som du säger, att man bör börja med ett större event på sommaren, och sen om det blir lyckat kan man satsa på flera. Men som sagt, först måste ett gott rykte grundas.

Anders Nilsson said:
Tankar om event på Gene har diskuterats på andra forum tidigare.

Här är några intressanta trådar att läsa.

http://histvarld.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=6118

http://histvarld.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=6234

Kolla av med Adrian ifall han tänker köra ett event till sommaren på Gene.
Hursomhelst, skall ett event till, bör det börja arbetas med det nu. Sommarens kalender fylls fort, och vill vi ha hit intressanta reenactmentgrupper bör datum utlysas så fort det går.

Den här tråden är om marknadet i stort, vilken kan vara av intresse.

http://histvarld.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=6857

Jag skall tillägga att jag har frågat runt bland knallar om Gene. Tyvärr har Gene inte superbra rykte. Marknaderna där har varit för korta, resorna för långa och tiden fel, till exempel vintermarknaden.
Skall Gene få knallar att komma bör eventet vara minst 3 dagar, annars får knallarna inte sålt mycket nog för att det skall vara värt att komma.

Reply to This

Fornbyar och turism
Jag fick en stund med Olle Arnqvist, som är marknadschef på Mittsverigeturism, en ekonomiks förening med Västernorrlands kommuner och landsting som medlemmar. I första hand ska föreningen ansvara för gemensam marknadsföring av länets turistmål. Olle har varit med i Gene fornbys styrelse och är väl insatt i problemen som ska lösas.

- Vilken verksamhet tror du borde utvecklas i första hand?
- Jag tror att den bärande idén, att Gene vilar på tre stödben, är viktigast att värna om. Det fungerar inte om verksamheten slår över till ett av benen, t.ex. att all fokus ska ligga på turism, på bekostnad av skolverksamhet och forskning. Det genuina med Gene är just att forskningen har dragit både skolor och turister, som i sin tur har uppmuntrat mer forskning. Att satsa enbart på turism kräver enorma investeringar om det ska få genomslag. Det kan också ta flera år innan turismen ger avkastning.

- Vad tror du om att ändra organisationen, att upplösa stiftelsen?
- Som det ser ut nu tror jag att ett övertagande av en förening kanske skulle vara den minst dåliga lösningen. Det hindrar ju inte att Öviks museum kan ha verksamhet där, genom att hyra in sig på skolvisningar t.ex. Men det är också viktigt att det finns en anda av entrepenörskap i organisationen. Ska Gene ha en regional verksamhet i hela länet så tror jag faktiskt att Murberget, länsmuseet, skulle vara lämpligaste huvudman.

- Vad tycker du har varit mest lyckat med Gene fornby?
- Jag uppskattade levandegörandet med rollspel väldigt mycket. Vi gjorde också ett besök båtvägen som var lyckad. Entrén via vattnet är viktig och kan utvecklas. Ulvö hotell satsar mycket pengar på renovering m.m. och de skulle säkert uppskatta ett besöksmål med båt. Båttrafiken ska f.ö. ses över i hela området, så det finns säkert många intressenter som vill se en bättre entré och verksamhet för båtturister.

Reply to This

Nu är vi klara med utredningen och landade vid den här sammanfattningen:
Utredningen anser att Gene fornby har en viktig roll för turism, pedagogik och forskning. Många möjligheter har ännu inte prövats, särskilt gällande pedagogiken och turismen.
Utredningen finner att stiftelsen bör upplösas, permuteras, och ansvaret för den framtida verksamheten överlåtas på Örnsköldsvik kommuns kultur och fritidsförvaltning.
Det rörliga stiftelsekapitalet, ca 1,5 milj. SEK föreslås användas till upprustning och investeringar i ny entré vid Järnkrogen, samt båtbrygga och entré vid stranden.
Upprustning föreslås även innefatta att informationsmaterial produceras i form skyltar och scenografi så att anläggningen blir ett besöksmål även utan bemanning.

Nu är det bara att avvakta och se om Örnsköldsviks kommun och Gene fornbys stiftelse är på samma linje.

Reply to This

Reply to This

RSS

About

Charlotte Oster Charlotte Oster created this social network on Ning.

© 2009   Created by Charlotte Oster on Ning.   Create Your Own Social Network

Badges  |  Report an Issue  |  Privacy  |  Terms of Service